فواید بازی درمانی برای کودکان

۴ بازديد

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی می تواند باشد که از فواید بازی درمانی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می شود. بازی درمانی حتی می تواند برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما بیشتر مخصوص کودکان است. شاید اینگونه به نظر برسد که این درمان، فقط برای سرگرم شدن با اسباب بازی ها است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بازی تراپی در درمان خیلی از مشکلات سلامت روان و اختلالات رفتاری تاثیر گذار است.

در کودکان بی قرار حواس پرتی که کمتر روی حرکات بدن خود کنترل دارند و به آسانی هم متوقف نمی شوند، بازی درمانی کمک می کند تا تنش آنها آرام شود و حتی کودکانی که مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته اند، ازروش  بازی درمانی می توانند  تا حد زیادی به آرامش و بهبود برسند. از طریق بازی درمانی می توانید یک موقعیت بازی را به صورت کلی ایجاد کنید که کودک بتواند ترس و تنش خود را بیرون بریزد، در بازی درمانی کودک «خود درونی اش» را نشان می دهد. بیشتر بخوانید

دلایل نیاز به بازی درمانی و فواید آن

همان گونه که بیان شده، بازی درمانی ممکن است با هدف تشخیص و یا با هدف درمان انجام شود. می‌توان از این روش برای آموزش مسائل مختلفی به کودکان استفاده کرد. درصورتی‌ که کودک رفتارهای مانند پرخاشگری و یا احساسات منفی مانند ترس، اضطراب و غیره داشته باشد، از این تکنیک برای حل مشکل می‌توان استفاده کرد.

برای مثال اگر کودک کارهای ساده خود را نتواند انجام دهد، تذکر دادن والدین نه ‌تنها کمکی به او نمی‌کند بلکه باعث بیشتر شدن تنش و فشار ذهنی  او می‌شود. استفاده از بازی برای بالا بردن مهارت کودک موجب می‌شود با یک روش مناسب مهارت‌های لازم به کودک آموزش داده شود.

بازی درمانی در شرایط فعلی فواید های بسیار زیادی دارد و به دلایل متفاوت محبوبیت آن بیشتر از قبل شده است. برای مثال برخی از والدین نسبت به کودک خود بی ‌توجه هستند به همین علت مشکلاتی مانند شب ‌ادراری، خشم، ترس و ... در کودکان خیلی شیوع پیدا می‌کند. خیلی از والدین به دلیل نداشتن اطلاعات کافی روش درستی را برای کمک به کودک نمی‌دانند و تصور می‌کنند با تذکر یا آموزش مستقیم می‌توانند با مسئله روبرو شوند. ادامه مطالب

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.